torsdag 5 juni 2014

Rom igen

November 2012 åkte vi till Rom, för mig och Storasystern var det andra gången, för Pappan och Lillebror var det första. Jag tycker inte att det är ett problem att åka till storstäder med barnen, som kanske inte alltid är direkt barnvänliga. Det finns alltid något att se och för barnen att uppskatta överallt. I Rom finns det dessutom glass och pizza och hur mycket pasta carbonara som helst. Ingen gick hungrig. Barnen tyckte det var roligt att tvätta glasskladdiga händer i fontänerna, springa på torgen och shoppa skräp av gatuförsäljare.

Det var november här hemma, och det kändes som att vi inte hade sett solen på en evighet. Vi tog helt sonika på oss sommarkläder och huttrade lite på perrongen på väg till Arlanda, och fick njuta av 17 grader och sol i fyra dagar. Vi har mött historien, ätit pizza, ätit glass, ätit pasta och gått, gått och gått. Helt otroligt vad barnen har klarat av. Visst, det gnälldes en del i omgångar, men med god planering och lite tålamod tycker jag inte att det var illa alls. Och barnen uppskattade staden, trots att vi inte gjorde några särskilda barnaktiviteter.
Första två dagarna (den första var bara halv), klarade vi av klassiker som Colosseum, Spanska trappan, Fontana di Trevi mm. Det mesta hade Storasystern och jag redan sett en gång, men det är sånt som måste ses. Andra dagen kikade vi på en udda pyramid, promenerade upp på Aventinen och kikade på utsikten genom ett nyckelhål, pallade apelsiner som var det absolut suraste vi någonsin smakat, strosade igenom Travestere, satt på en piazza i solen där Maken läste guideboken och barnen spelade lite telefon och jag kunde verkligen inte göra annat än att bara sitta, sippa på glas vin och tanka D-vitamin. Vi gick längs Tibern och nedanför Capitolium fick barnen resans och troligen mitt livs dyraste glass. Men vem bryr sig? 
Rom är en helt fantastisk stad. Jag glömde visserligen att slänga ett mynt i Fontana di Trevi, men jag hoppas ändå att jag kommer att åka tillbaka någon gång. Jag har mycket på min lista som jag skulle vilja se, men ännu inte har hunnit på de två gånger jag varit där. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att åka dit helt själv, bara för att få göra precis det jag vill, när jag vill det och hur länge jag vill. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar