torsdag 5 juni 2014

Louisiana

Mellan Köpenhamn och Helsingör, i Humlebaek för att vara exakt, ligger Louisiana, Nordens största museum för modern konst. Där har jag varit många gånger, men påsken 2013 var första gången jag tog med mig barnen. Det är en jättetrevlig utflykt, vi gör den över dagen från sommarstugan. Museet är stort, med många gångar och vinklar och vrår och rum, och en stor härlig park. Här finns permanenta utställningar, som mina favoritskulpturer av Alberto Giacometti, men också tillfälliga.



Just när vi var där fick vi stifta bekantskap med konstnären Tara Donovan. Och det ska jag säga var ett rent nöje. Jag tror aldrig att jag har blivit så berörd av konstverk tidigare. Helt otroliga var de. Jag tror vi räknade till 9 verk allt som allt, det ena mer fascinerande än det andra. Hennes konstverk med knappar var limmat, men resten hålls ihop endast av friktion och tyngdkraften. Hur det ens är möjligt övergick mitt förstånd. Hon jobbar med vardagliga material, som knappar, knappnålar, sugrör och tandpetare. En hel vägg täcktes av staplade sugrör i olika längd som bildade ett böljande landskap. Ett helt rum var fyllt av ... av... nej, jag vet inte vad. Ni får se på bilderna här nedanför.




Att ta färjan mellan Helsingborg och Helsingör väcker alltid fantastiskt fina minnen hos mig. Vi har tagit den här turen med jämna mellanrum ända sedan jag var barn och det var alltid så spännande att få åka UTOMLANDS. Bara 20 min över sundet och man märker ju direkt att man inte är kvar i Sverige. Vi åt alltid röd korv, och handlade hårda karameller i taxfreeshoppen. Och i Helsingör skulle mamma och pappa alltid handla burkskinka, jag förstod aldrig varför för det var något som vi aldrig annars åt hemma, men just där och då skulle det handlas och ätas burkskinka. Jag tyckte inte om det. Numera handlar jag inte burkskinka, men korv ska vi ha, och röd ska den va. Däremot brukar jag köpa med mig ketchup hem. De har så god ketchup i Danmark, den som man får till sin röda korv. Sandwichketchup kallas den och det är en betydande del senap i den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar