torsdag 5 juni 2014

Grekland - Rhodos

Jag har turen att ha en vän som jobbar på en större resebyrå i Sverige. Det händer att hon skickar ut "vännerochbekantarabatt". Så många gånger har jag suktat över dessa, och den här gången slog vi faktiskt till. Drygt 10 000 SEK betalade vi för två vuxna och två barn, en vecka på Rhodos.

En härlig vecka hade vi, men till Rhodos åker jag inte igen. Jag har varit i Grekland tre gånger nu och det här var inte den mysigaste ön jag varit på. Jag tycker också att maten var sämre än vad jag hade förväntat mig.


Vi valde medvetet ett mindre hotell lite avsides, utanför Afantou. Triandafilas hette det. Vi var nöjda, även om personalen inte verkade direkt lyckliga över att vi var där. Enkla lägenheter, en liten pool, en bar som tillhandahöll frukost, dricka och en enklare grekisk meny som bestod av uppvärmd fryst mat som faktiskt var förvånansvärt god. Vi gissar att den var hemlagad. En dag promenerade vi in till Afantou, sen hyrde vi bil, det var nästan ett måste.

Jag gillade verkligen att hotellet var litet och inhägnat och det kändes bra att släppa iväg barnen själva till poolen. De sprang iväg så fort de hoppat ur sängen och hoppade i vattnet. Storasystern är en god simmare, hon håller ett öga på Lillebror som måste ha simpuffar.



Med 38 grader på eftermiddagarna valde vi att besöka Rhodos stad på kvällarna. Mycket turister, men också mysiga gränder som vi gick vilse i, till min förtjusning och barnens skräck. 


Vi hyrde bil fyra dagar och åkte runt hela ön. Upp i bergen och längs kusten. Vi tittade på ruiner från korsfarartiden och badade i undangömda vikar i hissnande blått vatten.



Det sägs att man inte varit på Rhodos om man inte varit i Lindos. Varmt och massor med turister och mycket skräp till salu, men vi valde ändå att promenera upp till den Akropolis som låg på toppen av berget. Annars kunde man åka åsna upp om man ville. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar