torsdag 5 juni 2014

Brodera mera

Från Peking flög vi ner till Nantong. Nantong är en liten stad, "bara" 5 miljoner invånare, med en förhållandevis liten flygplats. Och eftersom den är så liten och så få turister kommer hit, så fick vi bära våra väskor själva från bagagebandet ut till bussen när vi kom. Hujedamig, det var säkert 100 m. Men det var i princip enda gången vi gjorde det själva.

I Nantong finns en skola för brodöser, Kinas första. Här fick vi spendera en hel dag och det var nästan magiskt för mig. Vi fick se otroliga silkesbroderier som tar år att förfärdiga, de broderar till och med fotografier. Silkestråden de använder kan delas i upp till 48 delar, men hur det är möjligt förstod jag inte. Vi nöjde oss med att dela tråden i fyra delar. Allt var förberett när vi kom och vi satt två och två på varsin sida om tyget som var uppspänt i en träram och lagd mellan två bockar. Broderiet består av en gren med några blommor, knoppar och blad, och även tråd var framlagt åt oss.
Man broderar med en hand över och en under tyget. Jag som är högerhänt skulle då ha högerhanden på ovansidan och vänster under. Att brodera med vänster hand hade jag aldrig gjort förut och det var lite klurigt och skakigt till en början. Men förvånansvärt fort gick det faktiskt riktigt hyfsat. Det gick så bra att jag fick tummen upp av alla glada brodöser som var på plats för att hjälpa oss. Jag var helt speedad efteråt och jag känner att jag måste ha varit en konkubin i ett tidigare liv i Ming-dynastins Kina för 500 år sedan. De fick nämligen inte göra så mycket annat än att brodera, och vänta på att kejsaren eventuellt skulle komma förbi. Under dagen hann jag brodera ett blad och ett blomblad.

Skolan är numera van vid galna svenskar som kommer förbi ibland och vill brodera, och självklart köpa med sig garn hem. Så de hade förberett även det och lagt fram ett helt bord med silkesgarner i alla tänkbara färger. Bilden nedan är efter att vi plockat åt oss, så det fanns mycket att välja på. Mamma och jag köpte en hel del. Mamma ska ha till sina broderier till Leksanddräkten. Jag blir så klart biten och vill brodera mera på siden, så det blev även en bit tyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar