torsdag 5 juni 2014

Textilresa till Kina

Textilt hantverk är förutom resor mitt stora intresse. Så därför var det fantastiskt att få chansen att få åka på en hantverksresa till Kina, dessutom tillsammans med min fantastiska mamma. Kinaresan kan omöjligt få plats i ett inlägg, så därför delar jag upp det. Jag upplevde också så otroligt mycket att jag så här i efterhand måste plocka ut godbitarna och höjdpunkterna. 

Hösten 2011 åkte alltså Mamma (Mormorn) och jag med Kinaresor till Kina. Vi flög till Peking där vi var i fem dagar. Därefter flög vi inrikes ner till Nantong och vidare med buss till Souzhou, Hanzhou och avslutade i Shanghai, som vi sedan flög hem från. 

Jag vill så hemskt gärna åka tillbaka till Kina tillsammans med min familj. Jag tror barnen skulle älska det. Jag vill klättra med dem på Kinesiska muren, åka upp i höga hus i Shanghai och låta Lillbror äta vårrullar varje dag.


Kinesiska muren besökte vi så klart. Vi åkte till Badaling, som är ett bra ställe för att se muren klättra upp och ner över bergssluttningarna. Det är också hit väldigt många turister åker. Och väldigt många svenskar antar jag, då ett kafé stoltserade med "Äkta kaffe" på en stor skylt. Vi var dock där på eftermiddagen precis innan de skulle stänga, och om det var mycket folk när vi kom så tunnades det ut ganska snabbt. Jag gick åt båda hållen, det ena var längre och mindre brant, och det andra var kortare men mer kuperat och jobbigare att klättra i. Trots att det var ett typiskt turistmål så blev jag väldigt fascinerad av muren och skulle gärna besöka den igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar