torsdag 5 juni 2014

Berlin

Hösten 2013 hade Maken och jag varit gifta i 10 år. Vi gjorde inte så stor affär av det när det begav sig, och någon bröllopsresa blev det aldrig då. Men nu tyckte vi att det var dags. Vi valde Berlin. Och det blev i januari eftersom vi hade spanat in en konsert som vi ville se. Det blev en kort tur, vi kom dit fredag lunch och åkte igen söndag förmiddag. Så en och en halv dag bara, men vi hann med mycket på den tiden.
Jag har aldrig lockats av Berlin, men det var många som på kort tid höjde staden till skyarna så jag kände att jag var tvungen att ge den en chans. Och det är verkligen en spännande stad. Den har ju en historia som heter duga, men bara för att den är mörk så sopas den inte under mattan. Vi bodde precis mitt i smeten och besökte alla berömda sevärdheter och hann med en väldigt rolig guidad tur i Trabant. Guiden körde en egen Trabant först, och efter körde vi i vår egen lilla "Trabi" och fick höra guiden berätta om allt vi passerade över radio. Väldigt roligt och vi fick se sådant som vi annars inte hade tagit oss tid för. Här kan man se tider, rutter och priser för deras utflykter.
Självklart hittade jag lite tyg också. Jag hade hört att det på den Turkiska marknaden skulle finnas tyger, och vi passerade där fredag kväll strax innan de stängde. Några meter bomullstyg hann jag plocka på mig innan marknaden stängde och Maken tröttnade.
Lördagen bjöd på strålande vackert väder, som gjort för att strosa runt i staden. Det kalla vädret hade inte nått ner dit än så det var behagligt. Vi avslutade lördagen med att gå och se Scooter på O2 World. En grupp vi lyssnade på när vi träffades för ännu längre sedan och som har 20-års jubileum med turné i Tyskland.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar