torsdag 17 juli 2014

San Francisco 1

Vi kom fram till San Francisco en dag tidigare än vad vi planerat. Tanken var att vi skulle bo någonstans utanför stan den här natten, men hipp som happ så var vi på väg över Golden Gate. Vi svängde av för att se bron men hamnade snabbt uppe i molnen. Vi bestämde oss för att köra över. Efter lite irrande genom stan, upp och ner för kullarna, så hittade vi vårt motell som var bokat två nätter, och vi kunde lägga till ytterligare en natt. Skönt att bo på samma ställe hela tiden i staden. 



Jag hade valt en motell ära Fishermans Warf, med fri parkering och OK pris. Väldigt prisvärt måste jag säga. Buena Vista Motor Inn. Första kvällen promenerade vi ner till Fishermans Warf för middag. Vi gick till Pier 39 också för att titta på sjölejonen, bara för att upptäcka att de migrerat söderut för att föröka sig just i juli. Kvar låg några ensamma hannar och brölade, men kunde liksom inte leva upp till förväntningarna. 


Vi tänkte att vi skulle åka ut till Alkatraz. Alla jag pratat med som varit där har sagt att det varit värt det, en kul utflykt trots mycket folk. Men det visade sig att vi var lite sent ute. Närmast tillgängliga biljetter var i mitten av augusti. Så var det med det, det blir inget Alcatraz för oss den här resan. Synd. I stället promenerade vi till Chinatown. Det blev lunch där, och jag handlade "kinaskor", som hette något helt annat här i USA. Röda den här gången. (Jag har ju två par sedan min resa till Kina för några år sedan, som jag älskar. Nu har jag röda också.)


Barnen ville gärna gå på akvarium, så vi gick på Aquarium of the Bay. Det var trevligt, men inte så stort kanske som jag hade förväntat mig. Det fanns två långa tunnlar att gå i, men höjdpunkten för mig var deras manetsamling. Jag vet inte om jag någonsin sett maneter i akvarium tidigare. De var superhäftiga. 



Den krokigaste gatan hann vi med också, två gånger faktiskt. En gång uppifrån och en gång nerifrån. Den ligger på Lombard street, just den gatan som vårt motell ligger på. Jag ser fram emot att köra den här gatan också. 


1 kommentar:

  1. Waow, vilken slingrig väg! Där skulle jag nog inte vilja åka med husbilen ;)

    SvaraRadera