torsdag 10 juli 2014

Lassen Vulcanic National Park

Nu har vi lämnat Nevada bakom oss, och tanken är att vi inte kommer tillbaka. Inte den här gången i alla fall. Vi körde in i Kalifornien och upp i bergen och granskogarna. Vi hittade Lassen Vulcanic National Park på kartan och körde dit. Hade inte hört talas om den parken. Men den var otroligt fin. En krokig, jättefin väg som slingrar sig upp runt Lassen Peak och ner på andra sidan. 



Lassen Peak hade utbrott senast 1914-1917 och är fortfarande en aktiv vulkan. Till min stora lycka tog vi en längre promenad i parken och gick och tittade på Bumpass Hell som är en lite gryta med vulkanisk aktivitet. Det luktade inte mumma där inte. Men det var spännande att se. Lillebror var väldigt orolig att vulkanen skulle få ett utbrott, han hade lärt sig massor om vulkaner på dagis under våren, och då naturligtvis läst om lava, eld och explosioner. Men det gick bra, och han tyckte också det var spännande. 






Det var en ordentlig promenad. Även om jag promenerade i flamingoklänning och sandaler, och barnen i foppatofflor, så känner jag mig ändå ganska bra förberedd när vi ändå ger oss ut på våra små utflykter. Vi smörjer oss noga med solkräm, vi har hattar, mycket vatten och även lite trail mix med oss när vi går. Det tog oss minst 45 min att gå till Bumpass Hell, en stund att vara där och kika runt, och minst 45 min att gå tillbaka. När vi är på väg tillbaka så möter vi en familj med två små barn, mindre än Lillebror som är 6 år, ingen har ryggsäck, ingen har hatt, ingen bär ens på en flaska med vatten. Mamman frågade mig hur långt det var kvar och jag sa som det var, det var långt kvar för dem, sen skulle de ju tillbaka också. Om de fortsatte hela vägen så blev det nog en jobbig tur för dem. Även om det inte var jättevarmt så blev det jobbigt i solen och vi blev rejält svettiga. Efteråt var det skönt att bada fötterna lite i en kristallklar sjö. 



2 kommentarer:

  1. Fin bil och härlig miljö. Vilken härlig resa!

    SvaraRadera
  2. Visst är det spännande med vulkaner! Och illa kan det lukta... Vi minns lukten från både Island och Nya Zeeland... ;)

    SvaraRadera