måndag 20 oktober 2014

Bilbudget

Att hyra bil i USA kan vara väldigt billigt. Från början hade vi tittat på bilar i prisklassen 7000-8000 för fyra veckor. Vi valde Hertz, det kändes tryggt med en stor firma som finns i Sverige och jag hade rabatt genom olika medlemskort. Vi råkade dessutom boka bilen fel datum och då var det skönt att kunna ringa Hertz här i Sverige och reda ut det. 

Nu valde ju vi som känt inte någon av bilarna vi tittat på först, utan Familjen bestämde sig för att vi skulle köra amerikansk muskelbil. Vi hade pratat om att flyga helikopter i Grand Canyon och det var det som fick stryka på foten i vår budget när vi bytte bil.

Försäkringar
Vi bokade alla försäkringar vi kunde hemifrån, och jag oroade mig lite innan för att förstå om vi hade allt skydd vi behövde. Jag förstod aldrig riktigt exakt vad det var vi tecknade, för på plats var det aldrig något snack, vi tecknade liksom allt som gick och vi fick aldrig någon fråga eller förklaring. Lite irriterad kände jag mig då för att jag inte hängde med och för att jag inte visste om vi verkligen behövde allt de prackade på oss. Men sen visade det ju sig att vi verkligen behövde dessa när bilen faktiskt pajade och vi behövde bli bärgade därifrån. Då var vi glada att vi försäkrat oss till tänderna. Försäkringen täckte bärgning och vi fick en ny bil på minuten, inget snack. Dessutom stod Hertz för en taxiresa, eftersom de hävdade att barnen inte fick åka med i bärgningsbilen. Men när bärgaren dök upp blev han upprörd och sa att det fick vi visst, och det gjorde vi, men taxichauffören dök också upp och blev arg och vi blev debiterade för den resan ändå. Så, ja, jag kommer troligen att teckna alla försäkringar jag kan nästa gång också.

I slutänden betalade vi ca 15 000 SEK för hyra av bilen i fyra veckor, inklusive 3 olika försäkringar. Och slutnotan när vi lämnade tillbaka bilen var ca 4000 SEK, vilket var bland annat två till försäkringar som vi betalade för på plats och som debiterades per dag. Så 19 000 SEK. Man kan absolut göra det billigare, men då får man inte en lika "cute car" som vi hade.


Nästa gång kör vi Corvette bestämde Familjen. Två får det bli, för vi får inte plats i en.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar