måndag 27 oktober 2014

Amerikanska stater

Jag följer en blogg som inspirerat mig mycket inför vår resa. David Thornell bloggar hos Destination.se om att besöka 50 stater innan han fyller 30. Jag tror i och för sig att han inte hann med alla innan han fyllde 30, som jag tror att han gjort redan i år. Men en inspirerande blogg med fantastiska bilder är det oavsett. Och jag blev också sugen på att bocka av så många stater som möjligt.

På vår resa i somras var planen från början att bara besöka Californien, Arizona, Utah och Nevada. Men så körde vi på och vi besökte ju Four Corners Monument och kunde pricka av New Mexico och Colorado också. I ärlighetens namn såg vi inte mycket av New Mexico, bara det lilla hörnet, men vi parkerade faktiskt i New Mexico så jag tänker räkna det så länge. Vi körde också väldigt mycket mer än vad vi planerat och hann upp en sväng i Oregon också. Michigan var vi i redan 2008 när vi besökte släktingar utanför Detroit. Den resan kan man läsa om här.

Nu vill jag gärna se fler stater. Vi var lite sugna på att köra upp i Idaho och Wyoming, men avstyrde det. Det hade blivit ännu mer körande och dessutom hade vi missat Highway 50 som jag ju hade planerat ända från början att köra. Jag är glad att vi tog det beslutet för jag hade inte velat missa den vägen.

Jag har redan börjat fundera på vart vi ska åka nästa resa. Jag är sugen på att ta en tur i nordväst. Att köra genom Idaho och Wyoming som vi missade, och Washington där jag har mer släkt. Men å andra sidan så älskade vi verkligen Nevada och Arizona och hettan där nere, och Lillebror sa bara härom dagen att han ville till Texas. Vart han fick det ifrån vet jag inte riktigt. Sen har vi ju som sagt inte sett mycket i New Mexico heller, så en tur i söder lockar lika mycket. Jag ser fram emot att drömmar fram en ny roadtrip i vinter. Vi kommer dock inte att kunna åka nästa sommar, det får vänta lite. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar