fredag 28 november 2014

Taxiresor jag minns

Idag skriver SvD om taxibluffar på Arlanda, och om att stora kända resesiter varnar resenärer för att luras av svenska taxichaufförer. När jag jobbade åkte jag en hel del taxi, och har själv råkat ut för dessa, om än lindrigare än många andra. Gemensamt då jag råkat ut för det är att jag haft bråttom och inte haft tid att vänta eller leta efter ett bolag jag känner igen, eller att förhandla om priset, och bara hoppat in i en taxi. Har du råkat ur för oärliga taxichaufförer någon gång?

Jag kom med ett försenat tåg till Stockholm endast 10 min innan mitt möte skulle börja. Planen var att promenera dit i lugn och ro, vilket kanske hade tagit 15 minuter, minuter som jag inte hade. Resan tog kanske 5 min i taxin, när taxametern passerade 400 bad jag chauffören att stänga av taxametern, vilket han faktiskt gjorde. Det var ju inte min personligen det drabbade ekonomiskt, men lika irriterande och onödigt kändes det.

Till Malmö kom jag också med tåg en annan gång och var försenad. Eftersom jag inte visste exakt vart jag skulle och hur lång tid det skulle ta att gå bestämmer jag mig för att ta en taxi. Också här en mycket kort resa, som de första tre chaufförerna i kön inte tyckte att det var värt att köra. Först i den fjärde bilen får jag napp och ha vill ha 250 kr för att köra mig, en resa som jag på tillbakavägen med etablerat bolag betalade 96 kr för.

Jag har också gått på minor några gånger på Arlanda när jag kommit sent och ska en taxi hem. Ska man till Stockholm är det lätt att välja etablerat bolag, men ska man som jag norrut är det inte lika lätt. I den kön står alla möjliga bilar och det går inte att lita på att just det bolag jag vill ha står där just då. Numera ringer jag alltid och bokar taxi när jag flyger till Arlanda. Svedavia tar ut en avgift på 27 kr för taxibilar som plockar upp folk, och detta läggs på den vanliga taxan. Men det är värt varenda krona. Då blir man dessutom mött i ankomsthallen och jag får alltid hjälp med bagaget.

I Moskva är svarttaxi helt accepterat och det är det enklaste sättet att åka taxi på. Jag kände mig inte bekväm med det, då min ryska är helt obefintlig och jag den gången reste med Storasystern som bara var tre år. Men vi blev tvungna att testa en gång. Vi landade på Moskvas flygplats och eftersom Maken reste i jobbet och ville ha kvitto gick vi förbi alla svarttaxichaufförer i ankomsthallen och direkt fram till den etablerade taxiförmedlingen. Damen i luckan kunde engelska och vi beställde taxin, betalade och fick kvitto. En annan man hjälpte oss med bagaget till taxin och där stod en tredje person och tog emot och körde taxin. Någonstans i denna kedja förvandlades Ibis hotell till Irbis, och vi hamnade helt fel. Chauffören bokstavligen slängde ut och körde iväg med en rivstart, och vi blev först inne på hotellet varse att det var fel. Vi bad dem ringa en ny taxi till oss och vi fick svaret att det går inte, gå ut och ställ er vid vägen så löser det sig. Så vi gick ut till vägen och efter 30 sekunder tvärnitar en liten Lada och plockar upp oss. Han gjorde nog en bra affär den dagen, det blev en, med ryska mått mätt, dyr resa, men vad skulle vi göra. Vi klämde in oss tre personer med väskor och barnvagn i den lilla bilen och höll tummarna för att vi skulle komma rätt. Och det gjorde vi! Men efter det höll vi oss till tunnelbanan.


2 kommentarer:

  1. Visst kan man blir lurad när man åker taxi! En gång i Ukraina kom vi överens om priset, i ukrainska pengar förstås, men efter halva resan försökte chauffören säga att priset var i dollar... dvs mångdubbelt så mycket. När vi blev arga gick det dock bra med de ukrainska pengarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe det där har jag också varit med om, bra det kan funka att inte bara vara försiktig turist då ;)

      Radera