måndag 17 november 2014

Domkyrkan

Barnen och jag har bestämt oss för att turista i vår egen stad. Vi har besökt många museum här förut, och vissa har blivit favoriter dit vi gärna återkommer. Men några har vi aldrig sett, så när jag hittade en tidning på stan med en lista över alla museum bestämde vi oss för att vi ska besöka alla. 


I Uppsala står Nordens största kyrka. Pampig är den och den syns på långt håll när man närmar sig staden utifrån Uppsalaslätten. Den är lika lång som den är hög, närmare bestämt 118,7 m. Jag har varit in i domkyrkan förvånansvärt få gånger måste jag säga, då jag ändå bott här sammanlagt 10 år. Jag hade dock aldrig varit in i skattkammaren som finns i det norra tornet och som inrymmer unika textilier och guld och silverföremål som använts i kyrkan. Bland annat finns där Drottning Margaretas gyllene kjortel som är den enda bevarade medeltida festklänningen i världen. Man tar hissen upp till översta våningen i tornet och går sedan ner. Det är inte så stort men både Barnen och jag uppskattade det. Belysningen är dämpad och tillsammans med tornets tegelväggar och valv och glittrande juvelbeströdda föremål känns det spännande att gå där. 



När vi ändå var där gick vi ett varv runt i kyrkan också. Det ligger många kända personer begravda där. Bland annat Carl von Linné, Erik den helige och Gustav Vasa och alla hans fruar. Gustav Vasa ligger längst upp i kyrkan och utanför koret står en skulptur av en kvinna så verklighetstrogen att jag först på fullt allvar trodde att det var en riktig person som stod där. 


I juli i år utsågs Uppsala domkyrka till Sveriges tredje främsta sevärdhet av Tripadvisor, uppskattningsvis besöker en halv miljon människor kyrkan varje år. (Källa wikipedia och http://www.uppsaladomkyrka.se/)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar