onsdag 16 september 2015

Varbergs fästning

Jag jobbade mer eller mindre hela sommaren. Det kändes helt ok, eftersom jag var ledig hela förra sommaren och sedan gått hemma arbetslös hela hösten och vintern. det var bara roligt att få jobba. Men lite ledigt hade jag, och jag önskade hellre klumpa ihop lediga dagar och jobba mer koncentrerat. Så när jag fick ledigt fyra dagar tog jag tåget ner till Västkusten och barnen som hade sommarlov där med Mormorn och Morfarn. Jag tog med mig en kompis till Storasystern. Vädret var ju så där i juli i år, så det var läge för utflykter. 

En dag åkte vi till Varbergs fästning. Jag har varit där flera gånger i mitt liv, och senast var för tre år sedan då vi gick den dramatiserade visningen med barnen. Det var så otroligt bra den gången och jag har tjatat om att jag vill göra det igen. Men det var också lite läskigt, och det mindes barnen, speciellt Storasystern, så hon har vägrat. Men nu var hon ju större och modigare och vi åkte dit igen. 

Visningen tar ca en timme och med hjälp av skådespelare förflyttas man tillbaka till 1600-talet och får vara med och lösa ett litet mysterium. Skådespelarna är verkligen jätteduktiga, vi i publiken blir involverade, speciellt barnen, och historien blir levande. Vi rörde oss runt fästningen, genom gångar under vallen och uppe på vallen och genom slottet. Jag kan verkligen varmt rekommendera ett besök. Men det är som sagt lite läskigt och spännande också när man går ner i de mörka gångarna så en rekommenderad åldersgräns är 6 år. 


Vi hade tur som fick biljetter utan att ha bokat (jag vet faktiskt inte om det går att boka i förväg, men det kan vara värt att kolla upp under högsäsong) men vi fick vänta en stund. Vi besökte utställningen i slottet och tittade på Bockstensmannen och gick sen runt hela fästningen. Det blåste som bara den uppe på vallen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar