måndag 14 september 2015

Flygvapenmuseet

Vi besökte Flygvapenmuseet i Linköping i början av sommaren. Jag vet att det har funnits där länge, och när jag bodde i Östergötland tänkte jag många gånger att jag ville åka dit, utan att det blev av. Men nu har jag äntligen varit där. Och det var riktigt trevligt. Stort och fint och intressant. Den utställning som gjorde stort intryck på mig var den om den försvunna DC3an, som försvann 1952 och hittades på Östersjöns botten 50 år senare. Det var Sovjetunionen som sköt ner den och den är nu bärgad och finns på museet tillsammans med en information som länge var hemligstämplat. Det som berörde mig mest var berättelser från besättningens anhöriga, som även de levde i ovisshet i dessa 50 år, trots att den svenska militären visste att de troligen blivit nedskjutna. 

I museet finns också flera flygsimulatorer och experimentstationer som barnen gillade. Jag segelflög ju i min gröna ungdom och kunde imponera på barnen genom att starta och flyga "den flygande tunnan" hur fint som helst. Jag blev faktiskt lite imponerad av mig själv över hur bra det gick, och kunde förklara hur det fungerade för barnen. Landa däremot, var betydligt klurigare, men vi tyckte ändå att det var roligare att krascha så det var ok.

Jag kan verkligen rekommendera ett besök. Ligger nära E4an och kan vara ett kul stopp för er på väg med barn som vill springa av sig. Självklart finns café som serverade både fika och ordentlig lunch med barnanpassad meny. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar