tisdag 22 september 2015

Lingon

Säga vad man vill om hösten, men visst kan den vara fantastisk. Som bekant så älskar ju jag att plocka bär. I år blev det inga björnbär, då den kalla sommaren gjorde att björnbären inte var mogna när jag var på västkusten. Enligt uppgift från Svägerskan fanns det dock gott om en månad senare. Men i stället har jag i år plockat lingon. Det var åratal sedan jag gjorde. Jag har bara inte kommit ut här hemma, och i stället har mina föräldrar plockat massor uppe i Dalarna och jag har fått av dem. Men nu var vi upp en sväng och kom ut i skogen som bokstavligen svämmar över av lingon. 

Det var helt fantastiskt. En riktig nostalgitripp då jag har många lingon- och skogsminnen från när jag var barn. Solen sken och det luktade varma barr och frisk luft. Barnen var förvånansvärt ivriga plockare och på kort tid hade vi plockat 25 liter. Det var lite tidigt, så det blev en del vita lingon, men det blir nog bra sylt av dem ändå. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar