lördag 7 mars 2015

Medicinhistoriska museet

Nu var det en tag sedan vi var på museum, och det finns fortfarande några kvar i Uppsala som vi inte har besökt än. Så Lillebror och jag hämtade Storasystern på skolan en eftermiddag och vi åkte till Medicinhistoriska museet som ligger i Ulleråker i Uppsala. Ett väldigt fint hus, fullt med en massa medicinsk utrustning som gav oss rysningar längs ryggraden. Eller vad sägs om en äggstockstång eller en hjärna uppskuren i skivor? 

Väldigt mycket grejer fanns det där, som sagt en del spännande, men nästan lite för mycket information och lite rörigt. Dessutom stod alla maskiner och mojänger så till att det var lätt att peta på dem, och i ärlighetens namn trodde jag att det var ok att göra det. Trycka på en knapp här och där eller veva på en vev. Men mot slutet dök en man i personalen upp och sa åt Lillebror att inte peta på maskinerna, mycket vänligt, men sedan hängde han över oss resten av besöket. Ville gärna berätta, men lite för komplicerat och för mycket för vår smak. Jag tycker att det borde funnits någon information om att inte röra, när nu utställningen var som den var. Jag vill bara tillägga att Lillebror absolut inte är någon klåfingrig typ och det var aldrig tal om att leka med sakerna, hade vi bara anat att det inte uppskattades hade jag självklart stoppat honom. Jag petade också. Inte så barnvänligt museum alltså.


En hjärna i skivor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar