söndag 8 februari 2015

London

Jag hade ett ärende till England. Jag har ju inte riktigt råd att resa så mycket som jag skulle vilja just nu, men någon annan stod för notan. Jag flög till London och skulle sen ta tåget därifrån. Förmånligast och mest praktiska biljetterna hittade jag på ett morgonflyg, och ojdå, hoppsan, jag fick visst spendera en halv dag i London innan jag for vidare.

Jag har varit i London två gånger tidigare, senast var ett tag innan Storasystern föddes och hon fyllde nyss 11. Jag har sett Big Ben, Buckingham Palace, Towern och Madame Tussauds. Vad skulle jag nu hitta på, ensam på vift i denna storstadsmetropol. Jag ville mest bara strosa runt. Jag bestämde mig för att klappa lite tyg, en lite udda hobby som jag har. Shoppar gör jag ju också gärna, men denna gången fick jag nöja mig med att klappa, vilket jag finner lika trevligt. Jag fick tips från en vän att på Goldhawk road finns det många tygaffärer. Och jösses vad bra det stämde. Hur mycket som helst. Jag gick in och ut ut butikerna och det var näääära att jag köpte en bit fantastisk bomullsvoile, men jag hejdade mig. Jag passade på att äta där innan jag drog vidare. Slog till på en Shepherds pie, det kändes rätt liksom. Den var inte äcklig, men heller inte god. Den smakade just ingenting. Och till min Shepherds pie, som ju består av kött under mos, fick jag tre kulor extra mos. Som mos på moset liksom. Men den fyllde sin funktion och jag stod mig hela eftermiddagen på den. Mycket ärtor fick jag i alla fall.



Nästa stopp blev Liberty, även här siktade jag på tygerna men fick en massa extra på köpet då Liberty bjuder på så mycket mer. Vackra saker i ett helt fantastiskt hus. Här var det inte tal om att shoppa tyger egentligen, det är alldeles för dyrt, nästan i vanliga fall också. Men jag lyxade ändå till lite och köpte en liten påse med små lappar, lagom att sy en kudde av.



Jag hade köpt ett dagkort på tunnelbanan, men kände att nu ville jag promenera lite. Kikade på karta och såg att Picadilly Circus var inte så långt därifrån, så jag promenerade dit. Kikade i lite affärer på vägen. 




Så hade jag ett par timmar kvar av min halva Londondag innan tåget skulle gå. Jag åkte till Covent Garden, där hade jag inte varit tidigare. Det var väldigt trevligt att strosa runt där, men jag kan tänka mig att det är ännu trevligare när det inte är vinter. Det var några plusgrader och jag bet faktiskt ihop och satte mig på en uteservering och njöt av ett glas vin och en fantastisk stråkkvartett som spelade på uteplatsen. Det fanns ju filtar för tusan, och jag kommer från ett land där man måste ha filtar på sommaren. Klart jag sitter ute om det går. Men när kvartetten spelat klart var jag ändå rätt frusen och flyttade in. 


En mycket trevlig dag hade jag i London och jag tycker att jag fick ut mycket på den lilla tid jag hade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar