fredag 27 februari 2015

Gästbloggare - Dubai

Jag har gästbloggat hos Today Lifestyle, och nu får hon gästblogga hos mig. Hon har varit i Dubai, det har aldrig jag. Än. Men nu kan jag drömma lite om det. 

Weekend till Dubai

Hej! Mitt namn är Agnes och jag har bloggen Todaylifestyle där jag mest skriver om min stora passion – att resa. Jag har idag äran att få dela ett inlägg här hos Ingrid, och vill då passa på att skriva lite om min minisemester i Dubai i höstas.

När jag och min sambo Simon skulle planera en resa i höstas så var kriterierna att vi ville ha sol och bad, men samtidigt inte resa för långt eftersom vi inte kunde ta så många dagar ledigt från våra respektive jobb. Efter lite research så förstod vi att Dubai skulle passa perfekt, det går direktflyg från Arlanda som endast tar ca 6 timmar, och tidsskillnaden mellan Sverige och Dubai är endast 3 timmar. Så vi bokade helt enkelt en weekend till Dubai och var borta onsdag-söndag.

Underbart goda lammfärsspett med pitabröd och myntasås
Vad hinner man då med under en weekend till Dubai? Vi hade bokat fyra nätter på Hilton the walk vid Jumeirah Beach, vilket är ett bra område att bo i. Här ligger ett flertal stora hotellkomplex precis vid stranden, från vilken man har utsikt mot ”The Palm Jumeriah” vilket är en konstgjort ö formad som en palm med lyxvillor och hotell. På förmiddagarna låg vi och latade oss i solen på stranden. Vi var där i november och då var vädret helt perfekt enligt mig, lagom varmt, ungefär som svensk sommar. Det var härligt att bada i det salta vattnet, och det var inte alls långgrunt utan perfekt för att ta sig en liten simtur. På stranden kunde man även rida kamel om man ville, något vi aldrig provade, men det var ett exotiskt inslag i strandmiljön.

Strandhäng för de lata och kamelridning för de modiga
På eftermiddagarna var det utflyktsdags. En bra sak med att bo längst med Jumeirah Beach är att det ligger så nära Dubai Marina. Här är det trevligt att strosa under eftermiddag- och kvällstid, för att spana på de fina båtarna samt besöka de olika restaurangerna och butikerna. Dubai Marina Mall var dock inte överdrivet spännande, här finns shopping från flera internationella märken, men mallen i sig var inte något spektakulärt. Då föreslår jag nog hellre att besöka Mall of the Emirates, vilken är känd för att bland annat ha en skidbacke inomhus!

Trevlig promenad i Dubai Marina

En av höjdpunkterna på resan var att åka på ökensafari. Dubai är ju lite av en ”konstgjord stad”, då de hus man ser idag är uppbyggda de senaste årtiondena mitt i öknen. Dock ser man inte så mycket av öknen väl i staden, så vi beslöt oss att boka in en ökensafari genom vårt hotell. En eftermiddag blev vi (tillsammans med två andra par) upplockade av en bil som körde oss ca en timme bort till öknen. Väl där körde vi rally i sanddynerna, vilket var både läskigt och roligt. Efter ungefär en timmes rally med stopp för fotografering, var vi framme i ett uppbyggt läger där det bjöds på god barbecue-buffé och dansuppträdanden.

Ökenrally
Solnedgång i öknen
En lite trixig grej med Dubai är att det kan vara svårt att hitta trevliga restauranger, cafeér och barer. Det är ingen stad som är anpassad för att man ska ”strosa runt i”, utan det bygger mer eller mindre på att man åker taxi överallt. Det jag egentligen älskar med att resa är just kunna flanera runt och hitta gömda små pärlor och trevliga restauranger, vilket visade sig vara svårt här. Istället fick vi googla på bra ställen i området och ta hjälp av hotellpersonalen. Vi lyckades dock hitta riktiga toppenställen att äta middag på. En av favoriterna var Buddha Bar, vilket är en spektakulär restaurang i Grosvenor house. Lokalen är enorm med högt i tak, och en gigantisk buddha staty stoltserar längst ena kortsidan. Här serveras crossover asian food, vilket är en av mina favoriter.

De häftiga lokalerna med buddhan
Otroligt god asiatisk mat


Allt som allt var vi väldigt nöjda med vår resa, Dubai är ett perfekt resmål om man bara vill komma bort till solen ett par dagar och ha det skönt. Dock är jag tveksam till om det är ett kul resmål om man har med sig barn eller reser i ett större sällskap. Staden är trots allt lite svårtillgänglig, man måste veta vart man ska och vara beredd på att ta taxi överallt. Det är också ett relativt dyrt resmål, vilket är viktigt att ha med i beräkningen. Det är definitivt roligt att ha sett staden, men eftersom den i princip är uppbyggt under de senaste decennierna saknar den mycket av den genuina charmen man kan hitta på andra destinationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar