tisdag 27 maj 2014

Gran Canaria

Vintern 2011 reste vi till Gran Canaria med några vänner. Vi körde hela racet med Bamseklubb till barnen och stort hotellkomplex i Bahia Feliz. Vi tog inte all-inclusive, där gick vår gräns. Vi brukar ju inte vilja hålla oss vid hotellet, utan gillar att röra oss när vi reser. Och att äta mat på olika ställen, testa olika saker och gärna lite konstiga ibland. (Som get i sås och så.) 

Jag tycker att det är intressant att Kanarieöarna är ett så stort resmål för oss svenskar på vintern, när det faktiskt inte alls är så solsäkert eller varmt. Soligt var det, och absolut shortsväder (och att slippa vinterkläder om så endast för en vecka var värt varenda krona), men det blåste friskt och poolen var kall. Vi badade inte alls mycket. Lillebror ville helst inte bada alls, men ett dopp lyckades jag få honom till. Jag ville inte ha släpat simpuffarna så långt i onödan.


Bamseklubben, ja, vad säger man. Jag tycker att de mest satt och ritade. Men barnen verkade ändå rätt nöjda och vi föräldrar låg orörliga i varsin solstol två timmar varje förmiddag.

Vi hade otur och Lillebror blev sjuk. Han och jag låg på hotellrummet en hel dag, han sovandes med hög feber och jag med en bok. Det gick ingen större nöd på mig, jag hade det bra ändå, men det var synd om Lillebror. Jag förstod först efteråt att om vi uppsökt läkare och fått intyg på att han var sjuk, hade vi kunna få tillbaka pengar på vår försäkring. Det visste jag inte, så det blev aldrig av. Men nu vet jag till nästa gång.

Vi hade ingen vagn med oss denna gång då Lillebror började bli stor och vi inte tyckte det behövdes. Men vi hyrde en vagn en dag på hotellet och då kunde vi gå ut och Lillebror följa med, fast han inte var helt pigg. En dag hyrde vi bil och det fungerade ju också bra med tanke på Lillebror.



Utflykt till sanddynerna vid Maspalomas. Med en sådan sandlåda fick vi snabbt inhandla lite hinkar och spadar. Gran Canaria är intressant ut meteorologisk synpunkt då ön har flera olika klimatzoner, inklusive den här lilla öknen.





Palmitos Park bjöd på fåglar och delfiner.




På öns högsta topp, Pico de Las Nieves, har man finfin utsikt. I alla fall om man som vi har tur med vädret. Vi såg ända till Teneriffa och vulkanen Teide, som är Spaniens högsta berg.



Vi lämnade Gran Canaria med 23 grader plus, och när vi passerar vårt lilla köldhål några kilometer hemifrån visar bilens termometer 27 grader minus. En temperaturskillnad på 50 grader. Hemma möttes vi av tjusningen med att bo på landet i ett gammalt hus, en inomhustemperatur på 8,7 grader och vattnet hade frusit. Det tog flera dagar av intensivt eldande innan vi fått upp en bra temperatur i huset igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar