onsdag 28 maj 2014

Astrid Lindgrens Värld

Tre gånger har vi varit på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Första gången var Storasystern drygt 4 år och Lillebror bäbis. Jag tycker att det har varit en kanonställe att besöka med barnen. Ja, hade jag inte haft barn hade jag väl knappast åkt dit. Men för att vara en barnaktivitet så tycker till och med jag att den är kanon. Det som jag uppskattade mycket första gången vi var där, var att det fanns verkligen ingenting som Storasystern inte fick eller kunde göra. Vi var aldrig tvungna att säga att "du är för liten för det här". Och när hon blev större och vi åkte dit igen tyckte hon fortfarande att allt var roligt. 

Första gången vi var där var tidigt på säsongen. Alla figurer var inte på plats och det var begränsat med uppträdanden. Dock höll många på att öva, och även om vi inte såg hela uppträdandet och de dessutom avbröt mitt i ibland, så fick vi se en hel del. Försäsong medförde också att det var mindre folk, vilket var skönt. Andra gången vi var där var det midsommarafton/midsommardagen. Det medförde också att det var lite mindre folk. Tredje gången var det mitt i juli, högsäsong och kanonväder. Phu. Det tar bort lite av nöjet måste jag säga. Men för att vara en temapark under högsäsong så måste jag också säga att ALV är duktiga på att svälja alla. Just det året var hade man byggt en ny Mattisborg och satsat stort på Ronja, och det var verkligen bra. 

Vi har alltid bott i husvagn på campingen precis utanför entrén. Det har fungerat jättebra och det är skönt att vara så nära. Någon gång har vi till och med gått ut och ätit lunch och sen gått tillbaka. Just sista året hade ALV också satsat på matupplevelsen, närproducerat och hemlagat och vi unnade oss att sitta ner och äta fint på Restaurang Linnea.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar