fredag 15 januari 2016

Bucket list

Mary af Rövarhamn gjorde en bucket list och jag blev sugen på att lista mina drömresmål också. Storasystern och jag pratar ofta om resor och vart vi vill åka. Våra listor stämmer inte helt överens, men delvis. Hon har många resmål som är enklare att nå än vad jag har. Det finns ingen ordning i listan. 

1. Påskön
När jag var i 12-årsåldern såg jag en dokumentär på TV och Tor Heyerdal och hans resa över Stilla havet med Kon Tiki och blev otroligt fascinerad. Min morfar gav mig då tre av hans böcker, Kon Tiki, Ra, och Aku Aku. Där Aku Aku beskriver Tor Heyerdals resa till Påskön och hans vedermödor med att resa en av de för Påskön så välkända stenstatyerna. Ända sedan dess har jag drömt om att åka dit.


2. Machu Picchu
Också en dröm från barndomen när jag någon gång skrev om inkariket i skolan och såg bilder på den bortglömda och otillgängliga staden i Peru.

3. Transibiriska järnvägen
Den här drömmen delar jag med Storasystern. Jag har alltid velat åka hela vägen från Moskva till Peking, via Mongoliet. Det korrekta borde väl vara att jag vill åka den Transmongoliska järnvägen. Jag började prata om detta efter min fantastiska resa till Kina för några år sedan, och Storasystern fastnade direkt. Så den dyker alltid upp när vi pratar om vart vi vill resa. 

4. Australien
Till Australien, och Nya Zeeland, ska jag åka någon gång i mitt liv. 

5. Island
Ser så häftigt ut. Så nära, men ändå så långt borta. 

6. Japan
Japan är ju bara så häftigt. Så uråldrigt och traditionellt och samtidigt så otroligt modernt. Och så älskar jag ju sushi. Det gör barnen och också, så detta är definitivt en gemensam dröm.

7. USA
Jag har varit i USA, två gånger. (Liten resa och stor resa). Men jag vill åka dit igen. Jag vill besöka alla 50 staterna innan jag pensionerar mig. Min släkting Julie, som bor utanför Detroit, skrattade åt mig och påpekade att de flesta kanske skulle säga EFTER man pensionerat sig. Att det är då man skulle ha tiden. Men jag vill inte vänta till dess. Och jag har ju 25 år på mig, det ska nog gå. Det är mycket kvar att se "over there", men Storasystern och jag drömmer om att åka tillbaka dit där vi redan varit också. Vi köpte ju aldrig någon flamingohatt på Flamingo i Las Vegas. Och vi åkte ju aldrig spårvagn i San Fransisco. Vi måste helt enkelt åka tillbaka. 

8. Rom
Jag har varit i Rom två gånger, men jag älskar det. Jag vill åka tillbaka. Älskar att strosa runt i staden, i varje gathörn finns en piazza, en fontana eller någon chiesa som är värd att kika på. Maten är god. Det mest fascinerande tycker jag är att det finns så otroligt många och gamla ruiner som fått vara kvar i en så stor stad. Colosseum är ca 2000 år gammalt, och även om det är en ruin så står den kvar. Men min favorit är Pantheon, för den är ju verkligen 2000 år gammal och inte alls en ruin. Storasystern har också varit där två gånger, även om hon nog inte minns så mycket av den första, men hon vill också åka tillbaka. 

1 kommentar:

  1. Spännande resmål! Vi har besökt två av dessa: transmongoliska järnvägen och Island. Kan varmt rekommendera båda!!! Har inte gjort någon egen "bucket list", men det skulle nog finnas allt möjligt på den: Japan, Namibia, Kuba, många länder i Sydamerika, Georgien, "stan"-länderna osv... Det finns så mycket att se och uppleva!

    SvaraRadera