lördag 2 augusti 2014

Vi tuffar vidare

Vi kryssar vidare på kanalen. Brorsan cyklade iväg på morgonen och handlade färska baguetter. Efter frukost drog vi vidare och hann precis fram till den lilla stade Clamecy lagom till lunch. Vi strosade runt lite och hittade sen en liten restaurang på torget mitt emot kyrkan där vi åt lunch. Vi passade på att handla innan vi drog vidare. 


Idag har jag inte gjort några repor. Istället har jag varit väldigt duktig faktiskt, och lyckats lägga till väldigt fint i både slussar och här vid kajen där vi sover i natt. Jag känner mig otroligt stolt. Och det känns faktiskt som att jag skulle kunna ratta den här båten någon gång i framtiden. 




Kanalen kantas här av höga kalkstensklippor. Vi klättrade upp och tittade på utsikten som var hänförande. När man åker kanal befinner man sig alltid längst ner i dalen så det var roligt att se sig om lite i ett annat perspektiv. 





Det har varit en till svettig dag. När jag inte har kört så har jag självklart hjälpt till att slussat. Alla slussar vi åkt genom har varit bemannade, men de är handdrivna och jag har hjälp till att veva där det behövts. Sen en klättring på det och vi var rejält svettiga. Just här där vi ligger rinner floden Yonne genom kanalen, annars rinner den bredvid. Det innebär att vattnet strömmar och det gick faktiskt att bada. Man vill inte gärna bada i kanalen, inte alls faktiskt. Men här i floden gick det bra. Och det var ljuvligt. Vi avslutade dagen med middag på soldäck. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar